Mennään sieltä mistä...
...aita on jo kaatunut. Se on raivostuttava asia. Toki monesti vedetään linjoja suoriksi, tehdään nopeita päätöksiä ja helppoja ratkaisuja, mutta se ettei edes haluta nähdä vaivaa, katsoa asioita ajatuksella, pienellä rakentavalla kritiikillä on ...hermoja riistävää ja käsittämättömän typerää. Se on hölmöläisten hommaa.
Sitä paitsi usein se on tekosivistynyttä tai hienostelevaa, puuta, heinää ja pari vesiperää. Se on lässytystä ja sellaista ei-järkevää mairittelua. Sillä jos lopputulos on ko. taholle epäedullinen, niin kyllä se sitten taholle itselleenkin selviää, että olisi ollut ihan ...hitsin jees, jos oltaisiin oltu ns. rahellisiä, kuultu mitä kannattaisi tehdä ja olla tekemättä.
Jos minä tilaisin timpurin ja sanoisin haluavani ihan tälleen ja tolleen jonkin jutun, minusta tosi järkevästi laitettavan eikä se sitä olisi, niin kyllä minusta tuntuisi vähän kurjalta olla sitten maksamassa jostain mikä ei toimi sitten lainkaan tai jos toimii, niin ei kyllä kovin hyvin. Enkä minä haluaisi olla se timpurikaan. En minä timpurina kertoisi käyneeni tekemässä sitä mitä olisin, pjaskaa. Päin vastoin. Kieltäisi, kieltäisin kaiken.
Mutta osa meistä...
Kysehän on ammatti-itsetunnosta. Se ei ole pikkuasia. Se pitäisi ensinnäkin jokaiselta löytyä. Jos ei nimittäin löydy eikä sitä ihmisiltä odotetakaan, niin voe tokkiinsa. Se on lopun alkua se. Siitä kärsii työntekijä itse, työnantaja, työnlaatu ja BKT:kin. Suomen maine ja kilpailukyky.
Tästä olemme erinnäisten henkilöiden kanssa hyvinkin erimieltä, varsinkin siitä pitääkö ja kenenkin, missäkin asemassa ja kuinka vahvasti tuoda omaa ammattiasiantuntemustaan ja -itsetuntemustaan esille. Joidenkin kanssa olemme asiasta varsin samaa mieltä ja meistä se on itsestäänselvyys, tietenkin. Eikä se ole vain johtajien ja ylempien oikeus.
Hyvä asiakaspalvelu ja itseään vastaan kääntyvä asiakaspalvelu ovat minusta ainakin kaksi täysin eri asiaa. On hyvää asiakaspalvelua kuulla ettei jotain vehjettä esim. kannata edes hankkia, että se on huono. Tai ettei jotain palvelua hankkia, jos se vaikka kohta halpeneekin. Joskus kielteisen vastauksen kuuleminen ON hyvää asiakaspalvelua. Tai jos se ei ole juuri niin Minun ihoani myötäilevä. Jos sillä vältyn vaikkapa nyt naurunalaiseksi joutumisen. Etten teekään itseäni typeräksi.
Ja toisekseen mielistelyllä ja ns. asiakaspalvelualttiudella [lue: "Jos kengässäsi on paskaa - minä nuolen sen."] on todellakin rajansa. Kuningas, jolla ei ole vaatteita, on kuningas, jolla ei ole vaatteita. Ja se joka periaatteensa myy [lue: huoraa halvalla, liian halvalla], sillä periaatteita ei ole.
Kuva: täältä
Tunnisteet: arvot, palavat hihat, subjektiivisesti, työ ja minä
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home