Säädöt sekaisin

Säädöt sekaisin on blogi (ei enää pelkkä kokeilu). Me emme elä suppeassa maailmassa ja sanavapaus on aseemme, joten aiheet ovat varsin vapaita. Eiran demarina ja Erkki Vauramon suurena ihailijana kannatan avointa keskustelua ja mielipiteiden kirjoa. En lähde suureen itsesensuuriin, mutta yritän olla loukkaamatta omaa yksityisyydensuojaani.

perjantaina, kesäkuuta 02, 2006

Luovutin jälleen

Minulta meni lähes viikko päästä Yrjönkadulle luovuttamaan vertani. Ensin en kerennyt mennä keskustaan, sitten olikin viikonloppu, maanantaina unohdin mennä keskustaan, tiistaina en kerennyt ja keskiviikkona Veripalvelu menee kiinni jo kello 13.00.

No eilen sitten menin ja pääsin. Opin, että veriryhmäni ei ole ainoastaan A, B, O tai AB eli yksi neljästä ABO-ryhmästä, vaan rh-tekijä eli reesus ei ehkä ole ainoastaan plus tai miinus, vaan siihen vaikuttavat tekijät C, D ja E, jolloin voit olla AB miinus, heikko D. Erittäin mielenkiintoista. Hoitaja selvitti jotain vauvojen veriryhmistäkin, mutta olin niin tohkeissani etten enää muista miten se nyt ihan tarkalleen meni.

Nappasin viikolla myös uuden elintenluovutuskortin, mutta mielummin haluaisin olla jossain rekisterissä, josta sekin seikka näkyisi. Toisaalta aloin ajattelemaan tässä sellaista että johtaisiko se pahimmassa tapauksessa kataliin... vaikkapa yliajoihin, jos juuri minulla olisikin juuri sopiva veriryhmä kaikkine ABO-, Rh- ja HLA-tekijöineen, jos vaikkapa joku Erittäin Tärkeä Henkilö olisi sydämen tarpeessa. Ainakin siinä olisi dekkarin aihetta.

Minä olen päättänyt luovuttaa verta säännöllisesti ja olen nyt kaksi kertaa laittanut Veripalvelun palvelimen ilmoittamaan minulle sähköpostitse siitä milloin voin taas mennä luovuttamaan verrrtani. Minulla ei yksinkertaisesti ole pätevää syytä olla luovuttamatta vertani, jolla on niin konkreettinen kysyntä kuin vain jollain asialla voi olla.

Ja eilenkin olin taas niin Voittajaa sekä niin tohkeissani, kerroin kaikille saavutuksestani. Ilokseni ja pettymyksekseni keräsin siitä paljon pisteitä. Asia on selkeästi enemmän yyyyyy kuin karvojen vahaus.

Olin luovuttanut maagiset seitsemän kertaa, siinä missä isäni ja setäni ovat luovuttaneet montakymmentä kertaa (plasmaa voi luovuttaa niin usein). Maatessani siinä lepotuolilla mietin, että olenko vieläkin niin pöhkö, että minusta olisi edelleen tosi paljon siistimpää jos minulla olisi isäni kanssa sama veriryhmä (AB). Ja miksi se olisi minusta niin siistiä? Siksikö, että Suomen seuduilla se on harvinaisempaa vai tai vai ja/tai että voisin luovuttaa parin viikoin välein plasmaani, jota tarvitaan mm. lapsien leikkauksiin ja hoitoihin ja ties mihin. En päässyt itsestäni selvyyteen.

Kuva: täältä

Tunnisteet: ,