Säädöt sekaisin

Säädöt sekaisin on blogi (ei enää pelkkä kokeilu). Me emme elä suppeassa maailmassa ja sanavapaus on aseemme, joten aiheet ovat varsin vapaita. Eiran demarina ja Erkki Vauramon suurena ihailijana kannatan avointa keskustelua ja mielipiteiden kirjoa. En lähde suureen itsesensuuriin, mutta yritän olla loukkaamatta omaa yksityisyydensuojaani.

perjantaina, helmikuuta 10, 2006

Jos ei ole tarjontaa, ei ole kysyntää

Kuluttaja vaikuttaa (osto)päätöksillään. Olipa kyse lastenruokien valikoimista ravintoloiden listoilla taikka erityiskouluista. Ennen kuin on mistä valita voi vain "jäpättää", vaatia jotain vaihtoehtoja. Voi kirjoittaa vaikkapa vaatekaupan palautteeseen, että hei jotain tämmöistä ja tämmöistä, kiitos. Ja sitten voi vain odottaa, odottaa ja toivoa.

Aina voidaan vedota siihen, ettei ihmiset kaipaa vaihtoehtoja, kun kerran tämä mitä jo on kelpaa ihan hyvin. No, erikoiskoulujen suhteenhan sanottiin nyt taas näin: "Perusopetuksen järjestämistä ei voitu pitää tarkoituksenmukaisena kouluverkon toimivuuden ja peruskouluikäisten ikäluokkien pienentymisen vuoksi. Luvan myöntämiselle ei ollut riittävää alueellista tai valtakunnallista koulutus- tai sivistystarvetta".

Mutta sitten taas sitä minä en ehkä täysin ymmärrä, että vaikka kristillisistä kouluista ollaan nyt sitä mieltä, "että esimerkiksi kristillisten koulujen biologian tunneilla opetetaan evoluutioteorialle vaihtoehtoista kreationistista oppia, ja että totuutta evoluution kehittymisestä ei Raamatusta löydä." (YLE verkkouutiset), mutta jatkolupia silti saadaan.

Ehkä steiner-koulujenkin tulisi kerätä parikymmentätuhatta nimeä, jos se siitä on kiinni. Jos tulee siis osoittaa, että tarpeeksi moni kokee steiner-pedagogikan olevan tarpeen.

YLE:n verkkouutisten mukaan "Opetusministeri Antti Kalliomäki (sd.) sanoi, että tavoitteena ei ole paljon erilaisia kouluja, vaan moniarvoinen opetus jokaisessa koulussa. Hänen mukaansa opetus on osin ristiriidassa virallisten tavoitteiden kanssa". Jaa , noh. En minä nyt ehkä ihan ymmärrä sittenkään, että kristilliset koulut saivat jatkolupia, jos kerran tätä mieltä ollaan. Ja kenties sanoisin jopa myös niin, että pienempi paha lasten maailmankuvan ja mm. ihmiskunnan historian muovaantumiselle eurytmia on, kun jotkut "omat" evoluutio-opit.

Isäni sanoi, että minut laitettiin nimenomaan steiner-kouluun siksi, että hänellä oli itsellään niin ahdistavat kokemukset peruskoulusta ja vanhempani halusivat jo 80-luvulla minulle peruskoulun opit sellaisessa ympäristössä, missä minunkin kaltaiseni lapsi saisi olla "vähän stuuba duupa", eli myös jotenkin rennommin.

Sanotaan myös, ettei kunnon vaihtoehtoja voida tarjota, jos niiden kysynnästä ei ole varmuutta. Ainakin pienten, mm. steiner-koulujen kohdalla onkin näin. Jos lupa tulisi, olisi lapsiakin enemmän tulossa. Tämä saattaa siis olla ihan sitä, että kovin moni ei ole valmis uurastamaan niskalimassa lapsten koulun eteen. Kun tarjolla on kuitenkin täysin ilmaisiakin vaihtoehtoja. Ja pitäähän opettajille jotain maksaakin, että heidän työnsä olisi jotenkin myös kannattavaa ja heillä olisi rahaa myös tärkeään kuluttamiseen, esimerkiksi asumiseen.

Tämän tietää jokainen pienyrittäjä. Uuden työntekijän hankkiminen tulee kalliiksi ja silloin pitää olla työtä valmiina niin, että kaikki yhteiskunnan määräämät asiat saadaan myös hoidettua. Tässä tapauksessa siis oppilaita. Jos ei ole oppilaita, ei ole tarpeeksi työtä vaikkapa kolmelle opettajalle. Jos ei saada lupia ei tule oppilata em. syystä. Kumpi olikaan ensin: kana vaiko muna?

Tunnisteet: ,